Aamupalavinkkejä

Vegaanin aamupala voi olla monipuolinen, tuhti ja maukas. Kokosimme sinulle listan hyvistä perusaamupaloista, jotka valmistuvat nopeasti ja kätevästi. 

Puuro

Puuro pitää hyvin nälkää, sillä se on kuitupitoinen ja sisältää yllättävän paljon proteiinia. Puuron voi keittää veteen tai kasvimaitoon. Kasvimaito toimii tietysti myös lautasella puuron kaverina. Kasvimaidoista soijamaito sisältää saman verran proteiinia kuin lehmänmaito. 

Puuron päälle voi ripotella siemeniä ja pähkinöitä. Saat niistä hyviä rasvoja, kalsiumia ja proteiinia. Kokeile esimerkiksi kuorittuja hampunsiemeniä tai saksanpähkinöitä. Myös maapähkinävoi sopii puuron seuraan. Viimeistele puuro banaanilla, marjoilla, rusinoilla, mehukeitolla tai hillolla.

Kikherneomeletti tai tofukokkeli

Hyvä vaihtoehto munakkaalle valmistuu joko tofusta tai kikhernejauhoista. Niistä syntyy nopeasti maukas ja proteiinipitoinen aamiainen. 

Kikhernejauhoista, vedestä ja mausteista voi sekoittaa taikinan, jonka voi paistaa omelettimaiseksi letuksi. Taikinan sekaan voi lisätä oman maun mukaan kasviksia ja vaikkapa vegemakkaraa. Löydät helpon ohjeen kikherneomeletille täältä

Murennetusta tofusta voi paistaa tofukokkelia. Sen sekaan voi lisätä esimerkiksi sipulia, paprikaa ja muita kasviksia. Tofukokkelin voi syödä sellaisenaan tai vaikkapa leivän päällä. Löydät herkullisen ohjeen tofukokkelille täältä.

Vegaaniset rahkat ja jogurtit

Markkinoilla on sekä kaura-, soija- että kookospohjaisia rahkoja ja jogurtteja. Makuvaihtoehtoja on paljon marjojen ja hedelmien ystäville. 

Alpro Go on -sarjan mansikan, mangon, passionhedelmän ja mustaherukan makuisten soijarahkojen lisäksi sarjassa on myös maustamaton soijarahka. Kaurapohjaiset Yosa Sportit ovat käteviä ottaa evääksi kiireisenä aamuna, sillä niissä on jopa lusikka mukana. Makuvaihtoehtoina ovat päärynä, ananas ja marjamix.

Jos kaipaat maustamatonta ja makeuttamatonta jogurttia, on vaihtoehtoja runsaasti. Planti, Oatly ja Yosa valmistavat maustamattomia kaurajogurtteja. Alpro, Planti ja Rainbow tekevät puolestaan soijajogurtteja. Vegekaupoista voi ostaa makeuttamatonta Provamel-soijarahkaa.

Lisää vegejogurtin tai -rahkan sekaan marjoja, hedelmiä, pähkinöitä tai siemeniä, niin saat maukkaan ja ravinteikkaan aamiaisen.

Smoothie

Smoothie on kätevä tapa nauttia kerralla iso määrä hyviä ravintoaineita makoisassa muodossa. Sekaan voi lisätä myös soija- tai kaurajogurttia. Marjat ja hedelmät antavat maun lisäksi paljon vitamiineja, kivennäisaineita ja kuitua. 

Kaurahiutaleilla smoothieen saa täyttävyyttä ja siemenet, pähkinät tai maapähkinävoi tekevät siitä tuhdin. Halutessasi voit lisätä smoothien sekaan soija-, hamppu-, riisi- tai muuta vegeproteiinijauhetta. Moni lisää smoothieen myös vihreitä asioita, kuten lehtikaalia tai basilikaa. Makeutta saat halutessasi esimerkiksi banaaneista, taateleista, rusinoista tai omenamehusta. Smoothien nesteenä voi käyttää mehua, kasvimaitoa tai ihan vain vettä. 

Leipä

Leipä on useimmiten täysin vegaanista. Valitse täysjyväleipä, jos haluat leivän pitävän nälkää pidempään. Leivän päälle voi levittää kasvimargariinia, hummusta, Tartex-tahnaa, maapähkinävoita, pestoa tai monia muita levitteitä.

Vegaaniset leikkeleet ja juustot maistuvat monille. Niillä saa leivän päälle vaihtelua. Saatavilla on yleisesti seitan- ja soijapohjaisia leikkeleitä. Tarjolla on myös kookos-, riisi-, pähkinä- ja soijapohjaisia juustoja. Sekä leikkeleitä että juustoja voi valmistaa myös itse, jos haluaa.

Älä unohda kasviksia, kuten tomaattia, kurkkua, paprikaa ja salaattia! Kokeile myös kypsää avokadoa, sitruunamehua, suolaa ja pippuria.

Murot ja myslit

Maissihiutaleet, riisimurot, Weetabixit ja monet muut murot ovat vegaanisia. Myös mysliosastolta löytyy paljon vaihtoehtoja vegaaneille. Löydät niistä listan Vegaanituotteet-sivulta. Murojen ja myslin kanssa voi käyttää omaa suosikkikasvimaitoa. Mysliä voi ripotella myös kaurajogurtin tai soijarahkan päälle. Kun lisäät annokseen vielä marjoja tai hedelmiä, saat maittavan ja täyttävän aamiaisen.

Vegaanin aamupalavaihtoehdot eivät tietenkään lopu tähän!

Katso lisää vinkkejä Vegaanituotteet.net-sivustolta: