Joulun vegevinkit

3.12.2018
Joulun herkkupöytä voi olla myös vege! Kokosimme sinulle avuksi listan hyvistä tuotteista ja resepteistä, kuten vegekinkuista, laatikoista, pipareista ja juustokakuista.

Mahtava vegevinkkipaketti vapuksi!

29.11.2018
Vappu on aivan nurkan takana, joten kokosimme sinulle mahtavan tietopaketin parhaista eläinystävällisistä vappuherkuista. Listassamme on sekä kaupoista valmiina ostettavia tuotteita että reseptejä, joiden avulla herkut voi loihtia itse. Toivotamme sinulle oikein maittavaa ja mukavaa vappua!

Vegaaniruokavalion UKK

29.11.2018
Ruokavalion muuttamisen yhteydessä saattaa vastaan tulla kysymyksiä, joihin ei olekaan välttämättä itsellä heti suoraa vastausta. Kokosimme tähän muutamia yleisimpiä kysymyksiä sekä vastaukset niihin.

Vegetermit tutuiksi

29.11.2018
Kasvissyöntiin liitetään paljon erilaisia termejä, joilla jokaisella voi olla useita merkityksiä. Kokosimme tähän niistä joitakin. Tittelit ja termit eivät kuitenkaan ole kauhean oleellisia, joten niiden tarkasteluun ei kannata käyttää ihan kauheasti aikaa. Ne voivat olla hyödyllisiä esimerkiksi ravintolassa sopivaa ruoka-annosta tilatessa tai jos haluaa nopeasti kertoa toiselle henkilölle, millaista ruokavaliota noudattaa. Ruokavalion tarkkaa nimeä ja sen täsmällistä noudattamista merkityksellisempää on kuitenkin se, millaisia valintoja ihminen pääsääntöisesti tekee.

Empatiaa eläimille

29.11.2018
Oikeudenmukaisuusajattelu on perustana toislajisten eläinten oikeuksien edistämisessä. Se saattaa kuitenkin tarvita rinnalleen entistäkin syvempää ja voimakkaampaa empatiaa, jotta muutosta eläinten kannalta parempaan yhteiskuntaan voi tapahtua. Lue Sami Kedon kirjoittama teksti empatiasta ja siitä, miten voimme kehittää empatiaa.

Neljä ideaa herkutteluun

29.11.2018
Vegaanit herkuttelevat siinä missä kaikki muutkin. Yksi tykkää leipoa itse kuppikakkuja, toinen menee ravintolaan syömään vegemättöä, kolmas fiilistelemään fine dining -ravintolaan ja neljäs maistelee suklaita, pähkinäjuustoja ja viinejä. Kokosimme sinulle neljä ideaa, joista ammentaa omaan herkutteluun.

Syöminen, sosiaaliset tilanteet ja tunteet

29.11.2018
Moni vegaaniseen elämäntapaan pyrkivä on kokenut uuden elämäntavan vaikuttaneen itseensä muutenkin kuin syömisen osalta. Tutkija ja itsekin vegaani Sari Irni kertoo seuraavassa, mistä tunteet kumpuavat ja mitä niistä pitäisi ajatella.

Vippa ja Konsti – onnekkaat yhdessä

29.11.2018
Vippa asui maitotilalla, jonka koko karja määrättiin lopetettavaksi eläinsuojelusyistä. Ennen teurasauton tuloa tilallinen vei kuitenkin tiineenä olevan Vipan metsään piiloon. Vippaa ei löydetty ja teurasauto lähti matkaan muu karja mukanaan. Mitä sitten tapahtui? Lue tästä lisää!

Kuivattujen papujen, herneiden ja linssien valmistus

29.11.2018
Pavut, herneet ja linssit ovat ravitsevaa, ekologista ja todella taloudellista ruokaa. Ne sisältävät muun muassa B-ryhmän vitamiineja, kalsiumia, kuitua, hyviä hiilihydraatteja sekä runsaasti proteiinia. Papuja saa toki edullisesti myös kaupoista valmiiksi keitettyinä ja niiden valikoima on suuri. Itse keittämällä ne tulevat kuitenkin kaupan valmispapujakin edullisemmiksi. Papuja kannattaa valmistaa kerralla suurempi annos ja pakastaa pavut sitten sopivan kokoisissa annoksissa.

Edullista vegaaniruokaa

29.11.2018
Perusraaka-aineista tehty vegaaniruoka voi olla hyvinkin edullista. Kauden kasvikset ja hedelmät, palkokasvit sekä viljatuotteet ovat edullisia ja luovat hyvän pohjan terveelliselle ruokavaliolle. Vaikka kaupasta ostaisi silloin tällöin kalliimpia vegaanisia eineksiä, juustoja tai jäätelöitä, voivat ruokakustannukset silti pysyä kohtuullisina. Edullisia tuotteita ovat ympäri vuoden esimerkiksi pavut, linssit, herneet, viljatuotteet, perunat, porkkanat, kaalit, monet siemenet, soijarouhe ja gluteenijauhoista itse tehty seitan. Tavallinen vegaaninen arkiruoka ei siis tule sekaruokaa kalliimmaksi, vaan se voi olla jopa sitä huomattavasti edullisempaa.

Soijarouheen ja soijasuikaleiden valmistaminen

29.11.2018
Soijarouhe ja -suikaleet ovat edullisia, proteiinipitoisia ja hyvin säilyviä raaka-aineita. Kokosimme sinulle vinkkejä niiden käsittelyyn, jotta saat niistä mahdollisimman maukasta ruokaa.

Esittelyssä tofu ja seitan

29.11.2018
Tofu ja seitan ovat proteiinirikkaita raaka-aineita, joita voi käyttää monenlaisiin ruokiin. Lue tämä juttu, mikäli ne eivät ole sinulle vielä tuttuja tuotteita!

Vinkkejä soija-allergikoille

29.11.2018
Kokosimme soija-allergikkoja varten vinkkejä soijattomista tuotteista, joihin kannattaa tutustua ja joita voi käyttää ruoanlaitossa soijatuotteiden sijaan.

Siemenet

29.11.2018
Siemenet sisältävät paljon hyviä ravintoaineita ja ne antavat kivaa purutuntumaa moniin ruokiin. Ne ovat ravitsemuksellisesti tärkeä osa monipuolista ruokavaliota. Siemeniä voi syödä sellaisenaan, mutta ravintoaineet imeytyvät niistä paremmin, jos siemeniä ensin liottaa muutaman tunnin tai yön yli.

Pähkinät

29.11.2018
Pähkinät ovat tuhtia ravintoa. Niissä on paljon proteiinia, antioksidantteja, hyviä rasvoja sekä kivennäisaineita. Kerromme seuraavaksi joistakin yleisimmistä pähkinöistä, niiden ominaisuuksista ja käyttötavoista. Kaikkia pähkinöitä voi lisätä ruokiin, salaatteihin, smoothieen, puuroon, kaurajogurttiin tai syödä sellaisenaan välipalana.

Vegaanijuustot – valmiit juustot ja muutamia hyviä reseptejä

29.11.2018
Lähes kaikelle löytyy vegaaninen versio – myös juustolle. Vegaaninen juusto on helpointa ostaa valmiina kaupasta, mutta sitä voi myös tehdä itse. Olemme listanneet alle joitakin yleisesti tykättyjä juustoja sekä juustoreseptejä.

Mistä vegaani saa proteiinia?

29.11.2018
Kasvikunnan tuotteissa on valtavasti proteiinipitoisia vaihtoehtoja. Vegaaniruokavaliosta onkin yllättävän helppoa saada riittävästi proteiinia, vaikka siihenkin on hyvä kiinnittää huomiota.

Pikaisia kotiruokia

29.11.2018
Kokosimme sinulle listan sellaisia kotiruokia, joiden valmistuksessa käytetään vain kasviksia ja muita perusraaka-aineita ja joiden valmistukseen ei tarvitse käyttää paljon aikaa.

B12-vitamiini on tärkeä jokaiselle vegaanille

29.11.2018
Monipuolisesti koostettu vegaaniruokavalio sopii kaikkiin elämänvaiheisiin. Tärkeä osa monipuolista ruokavaliota on B12-vitamiinista huolehtiminen, sillä sitä ei saa kasvikunnan tuotteista. B12-vitamiinia saa helpoiten vitamiinivalmisteista eli pillereistä tai suihkeista.

Monipuoliset ravintohiivahiutaleet

29.11.2018
Ravintohiivahiutaleet ovat monelle Vegaanihaasteen osallistujalle uusi juttu. Ne ovat tutustumisen arvoinen tuote, sillä ne ovat hyvin ravinteikkaita ja tuovat hyvää makua moniin ruokiin. Ne sisältävät paljon vitamiineja, kivennäisiä ja proteiinia. Niiden maku on pähkinäinen ja juustomainen. Lue lisätietoa sekä resepti- ja käyttövinkkejä täältä.

Vegaanina ravintoloissa ja kahviloissa

29.11.2018
Ravintoloiden vegaaninen tarjonta on kasvanut hurjasti viime vuosina. Jos listalla ei ole valmiiksi vegaanista annosta, niin usein pyytämällä pieniä muutoksia voi muokata esimerkiksi juustoa sisältävän kasvisruoka-annoksen vegaaniseksi. Lisäksi monista ravintoloista voi saada yllättävän hyviä gourmet-annoksia vegaanisena, etenkin jos kysyy vegaanista annosta tai menua etukäteen sähköpostitse tai puhelimitse.

Facebookin kaupunkiryhmät

29.11.2018
Facebookissa on paljon ryhmiä, jotka keskittyvät aina tietyn paikkakunnan vegaanitarjontaan. Nämä ryhmät ovat käteviä, sillä niistä voi lukea muiden henkilöiden kokemuksia ravintoloiden vegaaniannoksista, kysellä vinkkejä ja bongata kiinnostavia uutuustuotteita ja niiden myyntipaikkoja.

Oireileeko vatsa?

29.11.2018
Kasvisruokavalioon siirryttäessä ruoansulatuselimistö saattaa oireilla eri tavoilla. Useimmilla tämä menee ohi nopeastikin, mutta osalla oireet voivat kestää vähän pidempään. Lue tästä, mistä vatsavaivat voivat johtua sekä vinkit olon helpottamiseen.

Helppoa ja nopeaa syötävää

29.11.2018
Muutaman viime vuoden aikana vegaaniruoka on vallannut kauppojen hyllyt. Saatavilla on toinen toistaan helppokäyttöisempiä ja herkullisempia kasviperäisiä tuotteita. Keräsimme sinulle listan hyviksi havaituista proteiinituotteista ja valmisruoista, joiden avulla nälkä lähtee tarvittaessa sukkelasti.

Pikaista purtavaa

29.11.2018
Kaupat ovat täynnä toinen toistaan kiinnostavampia välipaloja vegaaneille. Monet tuotteista ovat syötävissä ihan sellaisenaan lämmittämättä. Jos sinulla ei ole aikaa tai kiinnostusta kokkailla pitkän kaavan mukaan, tutustu tähän listaan.

Vegeleivonnan ABC

29.11.2018
Munaton ja maidoton leipominen on yllättävän helppoa ja joskus jopa paljon helpompaa kuin epävege leipominen. Raaka-aineetkin löytyvät useimmiten ihan lähikaupasta. Tässä avuksesi muutama vinkki, joilla pääset alkuun!

Neljä vinkkiä maustamiseen

29.11.2018
Uusiin raaka-aineisiin ja resepteihin tutustuminen voi joskus johtaa siihen, että ruoka ei tunnu aluksi maistuvan riittävästi. Tällöin kannattaa kiinnittää huomio siihen, että osaa maustaa ruoan oikein. Tutustu näihin neljään vinkkiin, joiden avulla saat ruoastasi maukkaampaa ja houkuttelevampaa.

Aamupalavinkkejä

29.11.2018
Vegaanin aamupala voi olla monipuolinen, tuhti ja maukas. Kokosimme sinulle listan hyvistä perusaamupaloista, jotka valmistuvat nopeasti ja kätevästi. 

Mitä laittaisin leivän päälle?

29.11.2018
Tomaatin, salaatin, kurkun ja muiden kasvisten lisäksi vegaani voi laittaa leivän päälle erilaisia vegaanisia juustoja, levitteitä, leikkeleitä, makkaroita ja tahnoja. Kokosimme sinulle listan hyviksi todetuista valmiista ja itse valmistettavista leivänpäällisistä.

Kasvimaitojen UKK

29.11.2018
Kasvimaitoja on kauppojen valikoimissa valtavasti. Tarjolla on niin kaura-, soija-, riisi-, manteli- ja monia muita vaihtoehtoja. Vastaamme tässä tekstissä usein kysyttyihin kysymyksiin kasvimaidoista ja niiden käytöstä.

Mitä kasvimaitoa kahviin?

29.11.2018
Kauppojen hyllyt ovat pullollaan erilaisia kasviperäisiä vaihtoehtoja lehmänmaidolle. Kahvia ei siis tarvitse juoda mustana, vaikka jättäisikin lehmänmaidon pois ruokavaliosta. Lue vinkkimme kasviperäisistä kahvimaidoista!

Esittelyssä vegeblogit

29.11.2018
Vegaanihaasteen kattavan reseptipankin reseptien takana ovat suositut vegebloggaajat, jotka ovat antaneet reseptejään käyttöömme. Lue tästä, millaisista blogeista on kyse!

Miten aloittaa kasvissyönti?

27.11.2018
Kasvissyönti on jatkuvasti suositumpaa ja helpompaa, sillä tietoa, reseptejä ja laadukkaita tuotteita on saatavilla koko ajan enemmän. Kokosimme avuksesi listan, jonka vinkeistä toivomme olevan apua muutoksessa kohti eläin- ja ympäristöystävällisempää ruokavaliota.

8 hyvää syytä osallistua Vegaanihaasteeseen

27.11.2018
On monta hyvää syytä kokeilla kasvissyöntiä. Jo kuukauden aikana autat niin eläimiä, ympäristöä kuin terveyttäsikin! Katso tästä 8 hyvää syytä ottaa Vegaanihaaste vastaan!

Eläinmieli luonnontieteellisestä näkökulmasta

27.11.2018
Kun tiede tutkii muiden eläinten mielensisäisiä koukeroita, löytyy jatkuvasti lisää todisteita sille, että olemme aliarvioineet muiden eläinten tuntemis- ja ajattelukyvyn. Eläintutkimus on viime vuosikymmeninä ottanut suuria loikkia kohti vertailevaa ymmärrystä muidenkin mieliin. Tutkijoilla on nyt käytössään uusia aivokuvantamisen ja käyttäytymistutkimuksen menetelmiä sekä ennätysmäärä evolutiivista tietoa. Kiehtovat uudet löydöt osoittavat, ettemme asuta tätä planeettaa lainkaan niin yksin kuin ehkä joskus luulimme.

Vegaaniruokaa lapsille

27.11.2018
Kasvissyönti ja vegaaniruokavalio ovat jatkuvasti yleisempiä, joten on ihan luonnollista, että myös kasvissyöjä- ja vegaanilapsia on koko ajan enemmän. Moni tämän päivän taapero tai teini-ikäinen on ollut koko elämänsä vegaani. Lisäksi moni nuori kiinnostuu kasvissyönnistä ja haluaa muuttaa ruokavaliotaan kasvispainotteisemmaksi tai kokonaan vegaaniseksi. Mitään ravitsemuksellista estettä tälle ei ole, kunhan ruokavalio toteutetaan monipuolisesti.

Eläintuotanto on haitallista ympäristölle

27.11.2018
Eläintuotanto on pääsyy maailmanlaajuiseen elinympäristöjen tuhoutumiseen, metsäkatoon, eroosioon, vesistöjen rehevöitymiseen sekä vesipulaan. Se on pääsyy myös meneillään olevaan lajien sukupuuttoaaltoon. Lisäksi eläintuotanto on liikennettäkin merkittävämpi syy ilmastonmuutosta kiihdyttäville kasvihuonekaasupäästöille.

Vinkkejä monipuolisen ruokavalion koostamiseen

27.11.2018
Monipuolinen vegaaniruokavalio ei ole vaikea toteuttaa, mutta sen aloittamiseen voi tarvita vähän apua. Kokosimme sinulle joitakin vinkkejä, joiden avulla ruokavalion koostaminen monipuoliseksi sujuu helposti.

Gluteenitonta vegaaniruokaa

18.11.2018
Vegaaniruokavalio on tarvittaessa mahdollista toteuttaa myös gluteenittomana. Keliaakikolle gluteeniton ruokavalio on ehdoton, ja lisäksi osa ihmisistä voi olla allergisia gluteenille tai gluteenia sisältäville viljoille. Gluteenia ei kannata vältellä ilman pätevää syytä, jotta ruokavalio ei kavennu turhaan.