Edullista vegaaniruokaa

Perusraaka-aineista tehty vegaaniruoka voi olla hyvinkin edullista. Kauden kasvikset ja hedelmät, palkokasvit sekä viljatuotteet ovat edullisia ja luovat hyvän pohjan terveelliselle ruokavaliolle. Vaikka kaupasta ostaisi silloin tällöin kalliimpia vegaanisia eineksiä, juustoja tai jäätelöitä, voivat ruokakustannukset silti pysyä kohtuullisina. 

Edullisia tuotteita ovat ympäri vuoden esimerkiksi pavut, linssit, herneet, viljatuotteet, perunat, porkkanat, kaalit, monet siemenet, soijarouhe ja gluteenijauhoista itse tehty seitan. Tavallinen vegaaninen arkiruoka ei siis tule sekaruokaa kalliimmaksi, vaan se voi olla jopa sitä huomattavasti edullisempaa.

Kasvikset

Kaikkein edullisimpia kasviksia ja hedelmiä ovat sesongin tuotteet. Satokauden kasvikset ovat useimmiten myös maukkaimmillaan. Tammikuussa hyviä tuotteita kauppalistalle ovat juurisellerit, keltajuuret, lantut, nauriit, punajuuret, avokadot, siitakesienet, myskikurpitsat, maa-artisokat, päärynät, palsternakat, punasipulit, sipulit, keräkaalit, kyssäkaalit, appelsiinit, veriappelsiinit, banaanit, bataatit, omenat, mustajuuret, persimonit, mangot, kiinankaalit ja granaattiomenat.

Talvella kannattaa siis suosia ruoanlaitossa muun muassa juureksia, kaaleja, sipuleita ja kurpitsoja. Juurekset ja kaalit sopivat kypsennettyjen ruokien lisäksi hyvin myös lisukesalaatiksi. 

Lidl on yleensä edullisin paikka ostaa tuoreita kasviksia, mutta hintavertailu on aina kannattavaa, jos siihen on mahdollisuus.

Kotimaiset kasvihuonevihannekset, kuten tomaatit, kurkut ja salaatit, ovat talviaikaan kalleimmillaan, ja lisäksi niillä on talvisin korkea hiilijalanjälki. Talvella tomaattiruoat on edullisinta ja ekologisinta tehdä tomaattisäilykkeistä, kuten tomaattimurskasta ja tomaattisoseesta.

Jos on viitseliäisyyttä idättää tai versottaa, voi tuoretta vihreää kasvattaa talvisin keittiön ikkunalla tai astiakaapissa. Esimerkiksi sinimailanen ja mungpapu ovat helppoja idätettäviä aloittelijallekin.

Pakastekasvikset ovat varsinkin niiden sesongin ulkopuolella usein halvempia kuin tuoreet. Valinnanvaraa on paljon juureksista kaaleihin ja vihanneksista yrtteihin. Ne ovat usein myös nopeita ja käteviä käyttää ja lisätä ruokiin. Pakastettujen kasvisten ravintoarvot ovat hyvät, sillä ne on kerätty silloin, kun ne ovat parhaimmillaan. Pakastevihannesten käyttö vähentää myös ruokahävikkiä ja siten ruokalaskua, sillä niitä on helppo lisätä ruokaan sopiva määrä ja loput voi jättää pakastimeen.

Huomionarvoisia keinoja ilmaisten terveyspommien hankkimiseksi ovat myös marjastus, sienestys ja villivihannesten keruu ja säilöntä, jos siihen vain suinkin on mahdollisuus.

Vinkki: Jos sinulla on unohtunut kulhoon banaaneja, joita et saa syötyä kaikkia kerralla, ne kannattaa pakastaa. Kuori banaanit, leikkaa ne kolikoiksi ja pakasta. Pakastettu banaani sopii hyvin smoothieihin ja antaa niille paljon kuohkeutta. Niistä voi tehdä myös jäätelöä tehosekoittimessa esimerkiksi tällä ohjeella.

Proteiinirikkaat tuotteet

Kuivatut pavut ja herneet tulevat vielä tölkkipapujakin edullisemmiksi, jos sinulla on aikaa liottaa ja keittää niitä itse. Niitä kannattaa valmistaa kerralla suuri erä ja pakastaa osa sopivan kokoisina annoksina. Näin teet palveluksen myös ympäristölle. Pavut ja linssit taipuvat niin keitoiksi, pihveiksi, pyöryköiksi, kastikkeiksi kuin laatikkoruoiksi tai leivänpäällystahnaksikin. Tavalliset ruokakaupat ja monet kasvisruokiin erikoistuneet kaupat myyvät kuivattuja papuja ja linssejä. Kaikkein edullisimmin niitä löytää aasialaisista liikkeistä.

Vehnän proteiinista eli vehnägluteenista valmistettavaa seitania kannattaa opetella tekemään itse. Siitä saa tehtyä vaikka suikaleita, pihvejä, makkaroita tai kebabia. Se kestää hyvin pakastamisen, joten sitä voi tehdä kerrallaan isommankin määrän. Lue täältä lisää seitanista.

Soijarouhe, -suikaleet, -palat ja -leikkeet ovat todella edullista ruokaa erityisesti verrattuna samaan määrään jauhelihaa tai lihasuikaleita. Koska ne ovat kuivatavaraa, ne säilyvät pitkään. Täältä pääset lukemaan vinkkejä soijarouheen ja -suikaleiden valmistukseen. Soijarouheen lisäksi saatavilla on myös herneestä ja härkäpavuista tehtyjä rouheita ja rouheseoksia.

Tofua ja tempeä saa edullisimmin aasialaisista liikkeistä. Niistä saa myös monia muita tuotteita (riisit, mausteet, pavut, kikhernejauhot) isoissa erissä ja halvalla.

Muita hyviä vinkkejä

Viljatuotteet, kuten hiutaleet, suurimot ja pastat, ovat myös edullisia ja sopivat monenlaisiin ruokiin. Leipä on jo itsessään yleensä edullista, mutta itse leipomalla voi siinäkin säästää. Mysliä voi valmistaa itse, jolloin siihen voi valita edullisimmat raaka-aineet.

Myös kasvimaitotuotteissa on hyvin edullisia vaihtoehtoja, kuten Rainbow’n soija- ja kauramaidot, Pirkan ja Rainbow’n kaurakerma sekä Lidlin soija- ja kauramaidot. Pienestä määrästä liotettuja pähkinöitä tai siemeniä voi tehdä tehosekoittimella maitoa tai kermaa ruoanlaittoon.

Luomu- ja lähiruokapiirien kautta saa tilattua tuotteita perusruokakauppoja edullisemmin, sillä tuotteet tulevat useimmiten suoraan viljelijöiltä ilman välikäsiä. Myös nettikauppojen tarjontaan kannattaa tutustua, sillä välillä niistä löytyy tosi hyviä tarjouksia esimerkiksi muulloin kalliimmista pähkinöistä.

Joidenkin pähkinöiden kilohinnat voivat olla suuret, mutta esimerkiksi markettien irtopähkinähyllystä niitä voi saada yllättävänkin edullisesti verrattuna pakattuihin pähkinöihin.

Yleensä tuotteet ovat kilohinnaltaan edullisimpia, kun niitä ostaa kerralla ison määrän. Isomman erän voi jakaa vaikka kaverin kanssa puoliksi, jolloin tuotteen saa halvemmalla kilohinnalla mutta pienemmällä kertahinnalla.

Kuva: Linssipata, Liisa Soultanis / Kahvia ja kasvisruokaa