Esittelyssä tofu ja seitan

Tofu ja seitan ovat proteiinirikkaita raaka-aineita, joita voi käyttää monenlaisiin ruokiin. Lue tämä juttu, mikäli ne eivät ole sinulle vielä tuttuja tuotteita!

Seitan

Seitan on tehty vehnägluteenista. Se on hyvin proteiinirikas, ja siinä on lihaa muistuttava koostumus. Siten se sopii hyvin käytettäväksi ruoanlaitossa lihan tai kanan sijaan. Seitanista valmistettuja makkaroita, nakkeja ja leikkeleitä myydään monissa ruokakaupoissa sekä kasvisruokiin erikoistuneissa kaupoissa. Saatavilla on myös vegekebabia, kuten Vöneriä ja Vegemiä, jotka voi vain paistaa pannulla ja syödä vaikkapa pitaleivän välissä

Voit myös tehdä seitania itse. Seitanin valmistukseen tarvittavia gluteenijauhoja voi ostaa esimerkiksi Punnitse & säästä -liikkeistä, Ruohonjuurista ja Vegekaupoista. Sitä voi löytää myös isommista marketeista. Chocochili-blogista löydät hyvän ja yksityiskohtaisen ohjeen seitanin valmistukseen.

Kokeile näitä kivoja seitanreseptejä:

Vinkki: Koska seitanin pääraaka-aine on gluteeni, se ei sovi keliaakikoille. Seitanista voi kuitenkin tehdä myös gluteenittoman version!

Tofu

Tofu on monipuolinen ja proteiinirikas soijatuote. Maustamattoman tofun maku on sellaisenaan hyvin mieto. Se kannattaa leikata paloiksi tai ohuiksi siivuiksi ja puristella siitä ylimääräinen neste pois talouspaperin välissä. Se on hyvä myös marinoida öljy-mausteseoksessa ennen käyttöä. Voit myös paistaa kuutioidun tofun öljyssä rapeaksi ja lisätä lopuksi reilusti mausteita ja soijakastiketta. Tofu imee makuja hyvin itseensä, joten mausteiden määrässä ei kannata säästellä.

Erilaisia tofuja löydät lähes kaikkien ruokakauppojen juustohyllystä. Jalotofu valmistaa kylmäsavu- sekä marinoitua tofua, joista on helppo aloittaa. Niitä voi käyttää sellaisenaan leivän päällä tai rapeaksi paistettuina.

So Fine valmistaa edullisia ja maistuvia, valmiiksi marinoituja ja paistettuja tofupaloja, jotka on helppo heittää vaikka wokin sekaan tai napostella sellaisenaan. 

Pehmeä tofu eli silken tofu on nimensä mukaisesti koostumukseltaan pehmeämpää ja hauraampaa kuin muut tofut. Sitä käytetään useimmiten jälkiruokiin ja leivontaan, mutta se sopii myös joihinkin suolaisiin ruokiin: Siitä voi tehdä tofukokkelia. Siitä saa helposti lisäproteiinia sosekeittoon. Siitä ja kasvimaidosta tehtyä sosetta voi käyttää makaronilaatikossa munamaidon tilalla.

Tavallisista ruokakaupoista löytyvät tofut:

  • Jalotofu: Kylmäsavu, Marinoitu, Maustamaton, Pehmeä, Hempnut (lisätty proteiini- ja rasvahappopotkua hampunsiemenillä), Mieto Chili paistopala, Vegeström-punajuuripihvit

  • SoFine: Tofu à la minute, marinoidut ja paistetut tofupalat (eri makuja, kuten savustettu)

  • SoFine: MaustamatonTomaatti-basilika ja Oliivi

Kuva: Pippurinen seitanpihvi, Jere Nieminen, Vegaanin kotiruokakirja