Monipuoliset ravintohiivahiutaleet

Ravintohiiva. Se voi kuulostaa erikoiselta, mutta on tutustumisen arvoinen tuote monista syistä. 

  • Siinä on paljon B-ryhmän vitamiineja, rautaa ja sinkkiä sekä kuitua. Se sisältää proteiinia 48 g / 100 g ja on siksikin hyvä lisä ruokavalioon.

  • Se maistuu pähkinäiseltä ja juustomaiselta.

  • Se on helppo- ja monikäyttöinen. Se toimii niin salaateissa, kastikkeissa, keitoissa, lasagnessa, itsetehdyissä juustoissa, leivän päällä kuin vaikkapa popkornien mausteena.

  • Sitä käytetään ruoissa sekä pääraaka-aineena että mausteena. Sen avulla voi myös korostaa ruoan muita makuja.

  • Sillä on kuivatavarana hyvä säilyvyys – paitsi jos tykästyt siihen niin paljon, että syöt sen heti.

Mistä ravintohiivahiutaleita voi ostaa?

Yleisimpiä ravintohiivamerkkejä ovat Engevita, Valioravinto, Vitam ja Puhdas+. Ne maistuvat keskenään vähän erilaisille, joten mikäli et pidä yhdestä mausta, saatat ihastua toiseen.

Ravintohiivahiutaleita voi ostaa kasvisruokiin erikoistuneista kaupoista, luontaistuotekaupoista, Tokmannilta ja monista marketeista. Marketeissa ne on yleensä laitettu luontaistuoteosastolle. Jos tuotetta ei löydy, kannattaa kysyä apua myyjältä. (Huom! Marketeissa myydään myös oluen panemiseen tarkoitettua hiivaa. Se ei ole sama asia kuin ravintohiiva.)

Ravintohiivahiutaleita myydään myös oluthiivahiutale-nimellä. Ne tarkoittavat samaa asiaa. Englanniksi ravintohiiva on nutritional yeast, ja joskus siitä käytetään myös lempinimeä nooch.

B12-vitamiini

Osa ravintohiivahiutaleista sisältää myös B12-vitamiinia. Jos tuotteessa ei ole B12-vitamiinista mainintaa, se ei sitä sisällä. Sen sijaan kaikki ravintohiivahiutaleet sisältävät muita B-ryhmän vitamiineja. Lue lisää B12-vitamiinista täältä

Sopivatko ravintohiivahiutaleet kaikille?

Ravintohiivan hiiva on inaktiivinen eikä se käyttäydy leivontahiivan tavoin. Hiivaan liittyvät sairaudet eivät yleensä estä ravintohiivan käyttöä. Ravintohiiva on turvallista myös lapsille ja raskaana oleville.

Päivittäinen annostus

Ravintohiivaa voi syödä kerralla paljon, koska se ei sisällä mitään haitallista. Joissakin ravintohiivahiutalepakkauksissa annetaan tuotteelle päivittäinen saantisuositus. Se juontaa juurensa aikaan, jolloin ravintohiivaa on käytetty pääsääntöisesti ravintolisänä eikä ruoanlaiton raaka-aineena.

Kokeile näitä vinkkejä!

  • Sekoita 2 dl kaura- tai soijakermaa ja 1 dl ravintohiivahiutaleita tahnaksi, mausta ripauksella suolaa ja oliiviöljyä. Levitä juustokastike pitsan päälle ennen paistamista. 

  • Ripottele ravintohiivahiutaleita keiton tai pasta-annoksen päälle.

  • Hienonna tehosekoittimessa ravintohiivahiutaleita, cashewpähkinöitä tai auringonkukansiemeniä sekä suolaa. Saat vegeparmesania, jota voi ripotella pastan tai pitsan päälle.

  • Paahda leipää, voitele se margariinilla ja ripottele pinnalle ravintohiivahiutaleita. Kokeile margariinin tilalla myös sinappia!

  • Kokeile ravintohiivahiutaleita popkornin maustajana! Poksauttele popkornit ja kaada niiden joukkoon sulatettua margariinia tai kookosöljyä. Ripottele sekaan ravintohiivahiutaleita ja suolaa maun mukaan.

  • Lisää ravintohiivahiutaleita itse tehdyn peston joukkoon tuomaan juustomaista täyteläisyyttä.

  • Ravintohiivahiutaleet maustavat myös avokadopastan.

  • Ravintohiivahiutaleilla voi myös korostaa kastikkeiden ja keittojen makua. Tee perinteinen ruskea kastike margariinista, vehnäjauhoista ja lempimausteistasi. Suosittelemme valkosipulia, timjamia, valkopippuria ja pientä tilkkaa balsamietikkaa! Lisää lopuksi joukkoon pari ruokalusikallista ravintohiivahiutaleita.

 

(Kuva: Annukka Malin / Life by Vegan)