Pikaisia kotiruokia

Kokosimme sinulle listan sellaisia kotiruokia, joiden valmistuksessa käytetään vain kasviksia ja muita perusraaka-aineita ja joiden valmistukseen ei tarvitse käyttää paljon aikaa.

  • Yhden kattilan pastassa kaikki ainekset laitetaan kerralla kattilaan, ja sitten vain odotellaan ruoan valmistumista.

  • Tofukokkeli on sekin kiireisen kokkaajan ihanneherkku. Tofu vain murustellaan ja paistetaan sopivien kasvisten kera.

  • Tämän helpommaksi ei voi makaronilaatikon valmistaminen tulla! Kaikki ainekset vain keittämättä ja paistamatta uunivuokaan ja uuniin.

  • Avokadopasta onnistuu vegaanisena eikä juuston puuttumista oikeastaan edes huomaa. Avokadokastike valmistuu tehosekoittimessa sillä aikaa, kun pasta kiehuu. 

  • Cous cous parsakaalista valmistuu nopeasti. Parsakaali hienonnetaan tehosekoittimessa ja kypsennetään nopeasti mausteiden, herneiden ja sipulin kera paistinpannulla. Annoksen voi viimeistellä granaattiomenalla, mutta sen voi myös jättää pois.

  • Myös kesäkeitto on nopea ruoka, sillä sitä varten pitää oikeastaan vain kuoria ja pilkkoa kasviksia.

  • Kikhernejauhoista voi valmistaa nopean ja proteiinipitoisen vaihtoehdon munakkaalle eli kikhernemunakkaan.

  • Linssicurry on sekin helppo ja herkullinen ruoka.

  • Makeannälkään nopea jälkkäri on suklaamousse. Vaahdota kaura- tai soijavispi, sulata suklaa ja sekoita ne yhteen. Jälkkäri on valmis!

Muita vinkkejä kiireisille kokkaajille

  • Pakastimessa kannattaa pitää varalla joitakin pakastevihanneksia, kuten herneitä, maissia, pinaattia, papuja tai parsa-, kukka- tai ruusukaalia. Ne ovat nopeita lämmittää, joten niistä saa helposti ruokaan lisää väriä, makua ja ravintoaineita.

  • Erilaiset vihannes- ja wokkisekoitukset ovat nekin käteviä.

  • Pakasteosastolta voi napata mukaan myös pakasteperunamuusia. Siitä ja kasvimaidosta saa nopeasti tuhdin lisän mihin tahansa ruokaan.

  • Porkkana-, punajuuri- ja muut juuressoseet ovat kätevä pohja kasvissosekeitolle. Lisää soseen kera kattilaan vettä, kasvisliemikuutio ja mieleisiäsi mausteita. Proteiinia saat keittoon vaikkapa ripottelemalla valmiin keiton päälle siemeniä tai pähkinöitä tai paistamalla keiton kaveriksi esimerkiksi kuutioitua kylmäsavutofua.

  • Säilykepavut, kuten kikherneet ja mustapavut, ovat tuhtia ja nopeaa syötävää vaikkapa salaatin sekaan heitettäväksi. Ne voi myös marinoida ja syödä lisukkeena tai leivän päällä. Tässä yksi marinointiohje: Huuhtele ja valuta pavut. Sekoita niiden joukkoon öljyä, suolaa, mustapippuria, viinietikkaa, valkosipulia ja tomaattipyrettä sekä pieni ripaus sokeria. 

  • Tacokuoret, pitaleivät ja tortillat ovat käteviä kiireisen hetken varalle. Täytä ne tuoreilla kasviksilla, salsalla, hummuksella, pavuilla, nyhtökauralla, härkiksellä tai millä tahansa kaapista löytyvällä.

  • Pasta kiehuu nopeasti kypsäksi, mutta myös riisistä on olemassa pikaversioita.

  • Hyvin monet pikanuudelit (myös lihan- ja kananmakuiset) ovat täysin kasviperäisiä, ja niistä saakin nopeasti lisää ruokaisuutta vaikkapa wokkiin.

  • Couscous kypsyy nopeasti ja sitä voi käyttää lisukkeena ruoalle tai salaatin pohjana. Mittaa couscous kulhoon, kaada kiehuva vesi päälle ja odota muutama minuutti. Mausta ripauksella suolaa ja lorauksella öljyä.

Vinkki: Ruokakauppojen hyllyillä on paljon täysin kasviperäisiä valmisruokia ja puolivalmisteita, jotka helpottavat arkea ja nopeuttavat ruoanlaittoa. Lue täältä vinkkimme kauppojen valmisruokatarjontaan.

(Kuva: Paula Heinonen / Pidempi korsi, linssicurry)