Soijarouheen ja soijasuikaleiden valmistaminen

Soijarouhe, -suikaleet ja -palat ovat edullisia, proteiinipitoisia ja hyvin säilyviä raaka-aineita. Kokosimme sinulle vinkkejä niiden käsittelyyn, jotta saat niistä mahdollisimman maukasta ruokaa.

Soijarouhe

Tumma soijarouhe sopii hyvin sekä ravintoarvojen että koostumuksensa vuoksi jauhelihan tilalla käytettäväksi. Soijarouhetta voit käyttää muun muassa bolognese-kastikkeessa, pizzassa, tacojen täytteenä sekä makaronilaatikossa. Soijarouheessa on myös paljon proteiinia!

Paista kuivaa soijarouhetta reilussa määrässä öljyä paprikajauheen ja muiden mausteiden kera, lisää reilusti soijakastiketta ja lopuksi vettä (esimerkiksi 0,5 dl öljyä, 2 tl paprikajauhetta, 2 dl kuivaa soijarouhetta, 1,5 rkl soijakastiketta ja 1 dl vettä). Soijarouhe on valmista, kun vesi on imeytynyt.

Toinen tapa valmistaa soijarouhe on turvottaa sitä kasvisliemessä 10 minuuttia. Kaada ja puristele vesi pois siivilässä, lisää haluamiasi mausteita ja paista öljyssä. Soijarouheessa itsessään on rasvaa erittäin vähän, joten sen paistamisessa kannattaa käyttää reilusti öljyä.

Jos teet kastiketta tai keittoa, voit lisätä soijarouheen suoraan sen sekaan kuivana. Se imee itseensä hyvin makuja ruoan kypsyessä. 

Soijasuikaleet ja soijapalat

Soijasuikaleista ja -paloista on moneksi. Paistetut soijasuikaleet voit lisätä keittoon tai pataruokaan. Voit myös tehdä niille kastikkeen kookosmaidosta, soija- tai kaurakermasta tai lisätä ne vaikkapa tomaattipohjaiseen pastakastikkeeseen.

Keitä soijasuikaleita kasvisliemessä noin 10 minuuttia. Voit myös vain keittää veden, kaataa sen soijasuikaleiden päälle kasvisliemikuution tai -jauheen kera ja antaa suikaleiden turvota keittämättä, kunnes ne ovat pehmenneet. Puristele ylimääräinen vesi pois huolellisesti. Mitä paremmin saat puristettua veden pois, sitä paremmin maku tarttuu niihin paistaessa.

Tapa 1

Laita pannulle reilusti öljyä ja mausteita, esimerkiksi paprikajauhetta, currya, juustokuminaa, grillimaustetta ja/tai mustapippuria. Kun mausteet kuohuvat, lisää keitetyt suikaleet. Paista suikaleet rapeiksi (noin 5 minuuttia) ja kaada niiden päälle reilusti soijakastiketta. Sekoita ja anna nesteen imeytyä suikaleisiin.

Tapa 2

Laita kannelliseen kulhoon öljyä sekä reilusti soijakastiketta ja mausteita. Sekoita keitetyt suikaleet marinadiin. Suikaleiden ei tarvitse peittyä; riittää että ne saavat sekoittaessa marinadikuorrutuksen. Anna suikaleiden marinoitua vähintään tunti, mielellään yön yli. Paista suikaleet.

Tapa 3

Pyörittele soijasuikaleet tai -palat öljyssä ja Santa Maria Crispy Chicken -mausteseoksessa. Levitä uunipellille ja paista 225-asteisessa uunissa 15 minuuttia tai kunnes soijasuikaleet ovat kauniin ruskeita ja pinnaltaan rapeita.


Vinkki: Soijasuikaleita ja -paloja voi keittää ja marinoida kerralla isomman määrän ja pakastaa.

Kuva: bolognesekastike, Jere Nieminen, Vegaanin kotiruokakirja