Vegaaniruokaa lapsille

Kasvissyönti ja vegaaniruokavalio ovat jatkuvasti yleisempiä, joten on ihan luonnollista, että myös kasvissyöjä- ja vegaanilapsia on koko ajan enemmän. Moni tämän päivän taapero tai teini-ikäinen on ollut koko elämänsä vegaani. Lisäksi moni nuori kiinnostuu kasvissyönnistä ja haluaa muuttaa ruokavaliotaan kasvispainotteisemmaksi tai kokonaan vegaaniseksi. Mitään ravitsemuksellista estettä tälle ei ole, kunhan ruokavalio toteutetaan monipuolisesti.

Virallisissa ravitsemussuosituksissakin todetaan seuraavasti: “Huolellisesti koottu vegaaniruokavalio sopii myös raskaana oleville, imettäville, lapsille ja nuorille.” Koko perhe voi siis halutessaan noudattaa vegaaniruokavaliota. Lisäksi suosituksiin on kirjattu, että vegaanilapsille tulee tarjota mahdollisuus käydä ravitsemusterapeutilla. Tämä oikeus kannattaakin hyödyntää, sillä ravitsemusterapeutti voi laskea, että lapsi tai nuori saa ruokavaliostaan kaiken tarpeellisen.

Lasten, raskaana olevien ja imettävien vegaaniruokavaliosta ja sen koostamisesta voit lukea lisää Vegaaniliiton sivuilta. Tekstin on kirjoittanut laillistettu ravitsemusterapeutti Lotta Pelkonen. Lotta vastaa vegaanivanhempien kysymyksiin lasten vegaaniruokavaliosta myös näissä Vege it -blogin teksteissä:

Vege it! -blogiin kannattaa tutustua muutenkin, sillä siellä on paljon kivoja, helppoja ja terveellisiä lapsikelpoisia reseptejä. Muita hyviä blogeja ja ryhmiä, joita ylläpitävät ja kirjoittavat vegaanit ja muut vegaaniruoasta kiinnostuneet perheelliset henkilöt:

Kuva: Daiga Ellaby, Unsplash