Vinkkejä soija-allergikoille

Soija on proteiinipitoinen ja monin tavoin terveellinen ruoka-aine, jota käytetään monenlaisissa kätevissä ja edullisissa elintarvikkeissa. Kaikki henkilöt eivät kuitenkaan voi syödä soijaa, jos ovat sille esimerkiksi allergisia. Kokosimme heitä varten vinkkejä soijattomista tuotteista, joihin kannattaa tutustua ja joita voi käyttää ruoanlaitossa soijatuotteiden sijaan.

Tofun sijaan voi käyttää esimerkiksi herne-, härkäpapu- tai lupiinitempeä, Härkistä, Nyhtökauraa tai nyhtöhernettä.

Soijarouheen tilalla voi käyttää herne- tai härkäpapurouhetta.

  • Herne- ja härkäpapurouheet on valmistettu rouhitusta herneestä ja pavusta, joten ne vaativat pidemmän liotus- ja/tai kypsennysajan kuin soijarouhe.

  • Herneproteiinirouhe toimii samoin kuin soijarouhe, mutta se on rakenteeltaan pehmeämpää.

  • Verson härkäpapurouheseos on puolestaan härkäpavuista ja herneistä valmistettu puriste. Sitä voi käyttää joissakin ruoissa soijarouheen tilalla, mutta pitkään liotettuna se voi muussaantua.

Soijasuikaleiden tilalla voi käyttää esimerkiksi Härkistä, Nyhtökauraa ja nyhtöhernettä.

Soijamaitotuotteiden tilalle voi käyttää muita kasvimaitotuotteita, kuten kaura-, manteli- tai riisimaitoa, kaurakermaa, kaurajogurttia ja kaura- tai riisijäätelöä.

Useimmat Apetitin kasvisjauhistuotteet, kuten pyörykät ja pihvit, ovat soijattomia. Ne ovat nugetteja lukuun ottamatta myös gluteenittomia.

Muista myös pavut, herneet ja linssit, jotka ovat tuhtia ja hyvää ruokaa, joita voi käyttää monin eri tavoin kaikenlaisessa ruoanlaitossa.

Vinkki: Laillistetun ravitsemusterapeutin, Johanna Kaipiaisen Vegaaniravitsemus-sivulla on kerrottu soijan terveysvaikutuksista ja purettu soijaan liittyviä myyttejä.